دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

هشمهری آنلاین: نخستین همایش تخصصی چگونگی کاهش و مقابله با خطرات ناشی از گاز CO از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، توسعه تکنولوژی و کاربرد تجهیزات حرارت‌زا در اماکن و صنایع مختلف موجب شده است تا حوادث و سوانح متعددی رخ دهد و خسارات زیادی به جامعه تحمیل شود. فراوانی آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی و مسمومیت‌های ناشی از گاز منوکسید کربن موجب اتلاف سرمایه‌های ملی و حذف استعدادهای بلقوه جامعه می‌شود از این رو سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اقدام به برگزاری نخستین همایش تخصصی چگونگی کاهش و مقابله با خطرات ناشی از گاز CO با هدف کلی نجات جان هموطنان در سراسر کشور کرده است.

از اهداف جزئی این همایش نیز می‌توان به اهداف آموزشی و رفتاری اشاره کرد که در بخش آموزشی ارتقای سطح علمی و مهارتی هموطنان به منظور کاهش آمار تلفات حادثه گازگرفتگی و جلوگیری از خطرات ناشی از آن و ارائه راهکارها و پیشنهادات موثر در زمینه کاهش آثار حوادث گازگرفتگی مد نظر است.

در اهداف رفتاری هم ایجاد تعاملات بین سازمان ها و مراجع مرتبط به منظور ارتقای سطح علمی، تخصصی و تبادل دستاوردها، نیل به اهداف عالیه جامعه ایمن، هم اندیشی و ایجاد تشکل‌های فعال در استقرار ایمنی پایدار در جامعه، بهبود قوانین و ساختار موجود و تدوین و توسعه مقررات مورد نیاز، صدور قطعنامه پایانی سمینار با حضور مراجع و نهادهای مرتبط ، ایجاد تحول در زمینه نارسایی‌های محصولات گازسوز، توجه بیشتر به بهداشت و سلامتی حامعه و تغییر الگوی مصرف و معرفی تجهیزات جایگزین با رعایت استانداردهای ایمنی مد نظر قرار گرفته است.

بیشترین سهم در وقوع حوادث مربوط به عامل انسانی است
در ابتدای این همایش دکتر موذن جامی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران با اشاره به موضوع جامعه ایمن گفت: جامعه ایمن نیاز دارد تا تمهیداتی در بخش‌های مختلف برای رسیدن به اهداف بیندیشیم.

وی افزود: بر اساس آمار بیشتر با شروع فصل سرما تعداد حوادث در سطح شهر زیاد می‌شود اما در ادامه با توجه به آگاهی‌ها و اطلاعاتی که شهروندان در زمینه مسایل ایمنی کسب می‌کنند این حوادث با کاهش مواجه می‌شود.

وی از بخاری به عنوان نخستین وسیله انتشار گاز منوکسید کربن نام برد و افزود: در تفکیک محل نصب وسایل گرمازا در منازل مسکونی بیشترین حادثه در پذیرایی منازل اتفاق افتاده است.

دکتر موذن در ادامه به سهم هر یک از عوامل وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: عامل نقص در وسایل گاز سوز سهمی کمتر از 2 درصد در حوادث دارد و عامل نقص در ساختمان هم با سهمی حدود 25 درصد نیازمند توجه است اما بیشترین سهم در وقوع حوادث مربوط به عامل انسانی است که با 73 درصد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مشاور شهردار تهران ادامه داد: راهکارها و سیاست‌هایی برای این موضوع وجود دارد که باید در مرحله نخست راهکارهای ضربتی و کوتاه، سپس راهکارهای برنامه‌ای میان مدت و در ادامه راهکارهای برنامه ای بلند مدت را در دستور کار قرار دارد.

ایمنی دست کمی از امنیت ندارد
مهندس حاجی بیگی ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این همایش ضمن تاکید بر تداوم برگزاری این گونه همایش‌ها گفت: با توجه به افزایش آمار مرگ خاموش در کشور و شهر تهران که به دلیل عدم رعایت مسایل ایمنی از سوی شهروندان، بخش ساختمانی و تولیدکنندگان لوازم گرمازا رخ داده و همچنین برای پیشگیری از این مسایل و ایجاد تعامل و همکاری بین این سه گروه اقدام به برگزاری این همایش کرده‌ایم که امیدواریم این همایش ادامه یابد، کاربردی‌تر شود و حضور اساتید و متخصصان را به صورت مفیدتر و موثرتر شاهد باشیم.

همچنین در زمینه ضرورت فرهنگ‌سازی برای گسترش ایمنی گفت: آگاه ساختن مردم در این زمینه تأثیر بسیار مستقیم و اساسی در کاهش حوادث دارد و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های گروهی نیز در زمینه پیشگیری از حوادث بسیار مؤثر بوده است و توفیقاتی که در دو سال اخیر داشتیم به خاطر همین همکاری ها و تعامل خوب رسانه‌ها بوده است.

وی همچنین لزوم استاندارد سازی را در تولید وسایل گرمایشی مورد تأکید قرارداد و افزود‌: این مهم مورد توجه اساسی مؤسسه استاندارد قراردارد و تولید کنندگان نیز باید شرایطی را ایجاد کنند که با تولید دستگاه‌های گرمایشی ایمن موجب شوند تا در عمل مردم دچار مشکل نشوند به عبارت دیگر کالایی که یک تولید کننده عرضه می‌کند باید از نظر استاندارد دقیقاً بررسی شود.

حاجی بیگی همچنین توجه افرادی را که متولی ساخت و ساز در کشور هستند به اهمیت ایمنی جلب کرد و با بیان اینکه ایمنی دست کمی از امنیت ندارد، افزود: این افراد باید آموزش را درکنار ساخت و ساز درنظر بگیرند و سازمان آتش نشانی این آمادگی را دارد تا آموزش ها و امکانات لازم را در اختیار مهندسان ناظر قراردهد.

وی افزود: در بخش تولید کنندگان، نباید صرفا به تولید توجه شود بلکه باید به سلامت و ایمنی کار هم توجه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همچنین سهل‌انگاری انسانی و نقص فنی را از مهمترین عوامل بروز آتش‌سوزی خودروها اعلام کرد و افزود: در بررسی‌های کارشناسانه به این نتیجه رسیده‌ایم که 16 مورد نقص فنی در خودروها وجود دارد که دراین مورد تذکرات لازم را به شرکت‌های متولی و خودروساز داده‌ایم که 9 مورد آن برطرف شده و بقیه همچنان پابرجا است که تلاش می‌کنیم با تعامل و همکاری دست اندرکاران آنها نیز برطرف شود.

به گفته وی در تلاشیم تا در سه سال آینده تمامی خودروهای دولتی و عمومی مجهز به خاموش کننده شوند زیرا در تجربه‌ای که داشتیم و تاکسی‌ها را مجهز کردیم آنها توانستند پس از آموزش‌هایی که دیدند حریق 250 خودرو و 2 پست فشار قوی برق را اطفا کنند.

وی در ادامه گفت: تا پایان سال آینده سازمان آتش نشانی از نظر تجهیزات‌، ساختمانی و آموزشی به همه اهداف خود دست می‌یابد.

کد خبر 70809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز